- Koncepce pražských břehů (PDF | 290 MB)
- prazskebrehy_press.zip (ZIP | 41 MB)
- Usnesení Rady HMP č. 162 | Důvodová zpráva
Zadání
Usnesením Rady hlavního města Prahy č. 297 z 5. března 2013 bylo Kanceláři veřejného prostoru IPR Praha uloženo vypracovat Koncepci rozvoje pražských břehů.
Městu doposud chyběl koncepční dokument, který by mu umožnil plánovat rozvoj prostoru řeky v celoměstských souvislostech.
Tato absence přináší řadu negativních dopadů, jako je například nestabilita aktivit a podnikání v území, nedostatečné investování do prostoru řeky, jehož význam pro město není deklarován, slabá efektivita fragmentárních investic bez prioritizace vzhledem ke kvalitě celku, ztráta pro město strategických území jejich nerozváženou privatizací, nedocenění a nedostatečné využití potenciálu prostoru řeky pro obyvatele Prahy apod.
Iniciativa k vytvoření koncepčního dokumentu, který definuje cíle rozvoje břehů řeky jako celoměstsky významného prostoru vzešla mimo jiné z platformy Metropolitní ozvučné desky.
Cíl dokumentu
Koncepce pražských břehů je vize hl. m. Prahy o kvalitním rozvoji prostoru řeky zejména jako celoměstsky významného veřejného prostoru.
Východiska
Pochopení území jako celku a současně jednotlivostí a jejich role v celku je podmínkou pro další rozhodování o jeho rozvoji.
Existence komplexní koncepce rozvoje území je podmínkou kvalitního rozvoje, stability podnikání v oblasti, účelného vynakládání investičních prostředků, možnosti získávat úspěšně dotace - zejména z Evropských fondů apod.
Podklady koncepce
Podkladem práce jsou základní územně analytická data v oblasti geomorfologie, topografie, přírody a krajiny, urbánních struktur, historie, kultury a infrastruktury. V rámci dostupných dat IPR Praha byly dále definovány základní vstupy ovlivňující možnosti rozvoje území, jako jsou připravované investiční záměry, legislativní rámec, majetkové poměry (zejména u nájemních smluv jde pouze o data získaná v rámci pracovních skupin a spoluprací s Magistrátem hl. m. Prahy) apod. Tato data byla doplněna terénními průzkumy území. Množství a komplexnost analytických dat není vyčerpávající a odpovídá časovým a zdrojovým možnostem koncepce. Tato data by měla být dále doplňována v rámci dalších dokumentací rozpracovávajících jednotlivá témata a lokality koncepce.
Participace aktérů v území na Koncepci
Cílem bylo vytvořit dokument zahrnující velmi široké spektrum hledisek, které zastupují jednotliví aktéři v území a které jsou často i protichůdné. Jenom takto společně sdílený materiál (v rámci možností a jako dlouhodobý proces debaty) může být označen za skutečnou vizi města a stát se použitelným pro reálný rozvoj města. Na tvorbě dokumentu proto s IPR spolupracovali formou pracovních skupin zástupci zásadních aktérů v území: hl. m. Prahy, městských částí, dotčených organizací, odborníků, podnikatelů, občanů.
Charakter dokumentu
Materiál je koncepčním, strategickým a iniciačním dokumentem hl. m. Prahy. Vytváří základní podklad pro koordinaci a naplňování cíle kvalitního rozvoje pražských břehů, a to z hlediska urbanistického plánování, investic, využívání, správy a ochrany.
Koncepce definuje společný „vztažný rámec“ a „horizont rozvoje“ prostoru řeky.
Formuluje především východiska a cíle kvalitního vývoje prostoru řeky a v obecné rovině modeluje ideální cílový stav, a to nikoliv nástroji konkrétních architektonických návrhů, ale zejména formulováním principů.
Definuje základní okruhy témat rozvoje mnohovrstevnatého organizmu prostoru řeky.
Zabývá se rozvojem prostoru řeky zejména z hlediska výsledného cíle města, tj. vytvořit z pražských břehů kvalitní veřejný prostor celoměstského významu, a současně definuje komplexní přístup k řece jako základnímu vztažnému elementu v urbanismu města a v krajině. Za „prostor řeky“ jsou přitom uvažovány nejen samotné břehy, ale také navazující oblasti v šíři zahrnující místa, jejichž charakter je přímo ovlivněn návazností na řeku anebo který naopak řeku sám ovlivňuje.
V první fázi je Koncepce otevřením diskuze o hodnotě prostoru řeky pro město Prahu a jeho obyvatele a o jeho současné i budoucí roli ve struktuře a životě města a současně výzvou k dalším krokům směrem k naplnění cílů rozvoje řeky jako kvalitního celoměstsky významného prostoru. Vytváří podklad pro spolupráci na úrovni hl. m. Prahy, městských částí, dotčených organizací, občanů města, odborníků, podnikatelského sektoru a dalších aktérů v území.
Výstupy v Koncepci, zejména její grafické části, je zapotřebí chápat jako schémata zobrazující principy řešení, tj. nikoliv doslovně např. z hlediska přesného umístění navržených objektů a liniových staveb. Toto umístění nesmí být pouze na základě Koncepce automaticky přejímáno a realizováno, přesné umístění a detailní řešení musí být vždy v rámci rozpracování dalších stupňů podrobnějších dokumentací upřesněno na základě specifik daného místa.
Využití dokumentu
Koncepce je vstupním podkladem definujícím zadání pro množství následných projekčních dokumentů a současně pro přípravu organizačních, správních či ekonomických kroků naplňujících cíle Koncepce.
Definuje také ucelené (tematicky a místopisně) koncepty formulované jako možné samostatné investiční záměry umožňující jejich přípravu v dostatečném předstihu tak, aby výsledný efekt byl vzhledem k současné provázanosti s celkem území optimální. Zároveň je tak podkladem pro získávání řady dotací, zejména z Evropských fondů, kdy úspěch žádosti je podmíněn dostatečnou připraveností projektu, jeho koncepčním zdůvodněním a především jeho zakotvením v širším mnohovrstevnatém koncepčním záměru, kterým rozvoj prostoru řeky jako celoměstsky významného veřejného prostoru bezesporu je.
Je koordinačním materiálem hl. m. Prahy pro všechny záměry urbanistického a architektonického plánování, investic, správy, údržby a využití v prostoru řeky. Zároveň by měla být závazným výchozím podkladem pro tyto záměry ze strany hl. m. Prahy a všech městských investorských organizací, tedy Odboru městského investora, Odboru evidence, správy a využití majetku, Odboru rozvoje veřejného prostoru MHMP, dále TSK hl. m. Prahy a DP hl. m. Prahy a třetích stran, které čerpají investice z rozpočtu hlavního města Prahy (např. ELTODO, PVK). Doporučeným podkladem by pak měla být pro záměry městských částí.
Časová působnost dokumentu
Cíle Koncepce zahrnují celou šíři časových hledisek - od zásahů, které je možné začít naplňovat okamžitě až po široce pojaté koncepty, jejichž naplňování je otázkou mnoha let. Definování dlouhodobých konceptů je však zásadně důležité již od počátku, neboť poskytují informaci o budoucích cílech, kterým by měly být přizpůsobovány již zásahy předešlé. Řada ideálních cílů naráží v současné chvíli například na legislativní meze či majetkoprávní stav, charakter koncepčního dokumentu definujícího ideální vizi však musí hledět i za tyto skutečnosti a iniciovat tak procesy možné změny.
V oblasti majetkoprávních vztahů je Koncepce pouze iniciačním podkladem pro následná jednání směřující k dohodě optimální pro všechny zúčastněné strany. Zejména tam, kde cílové vize jsou podmíněny úpravou stávajících nájemních smluv, případně dohodami města s ostatními majiteli pozemků či objektů např. o možnostech a podmínkách zpřístupnění částí území pro veřejnost či dokonce obchodními jednáními o prodeji, je Koncepce pouze podkladem a doporučením pro následná jednání mezi dotčenými stranami. Rozhodnutí o zahájení těchto jednání a jejich časové rozvržení je v kompetenci příslušných orgánů hl. m. Prahy. Časová realizace těchto záměrů bude postupná, odvíjí se od podoby jednotlivých stávajících majetkových a smluvních vztahů a bude předmětem dohody zúčastněných stran. Nájemní smlouvy, jejichž předmět není v souladu s Koncepcí, by ale přinejmenším neměly být prodlužovány ani znovu uzavírány. V otázce dohod o možnostech částečných zpřístupnění soukromých areálů lze očekávat, že mohou přinést výhody, plynoucí ze zapojení do veřejného prostoru, pro obě strany, tedy i pro soukromé vlastníky, tak jak je to běžné v řadě sousedních vyspělých zemí.
Koncepce definuje priority jednotlivých přípravných kroků a realizačních zásahů, a to jak tematicky, tak místně.
Iniciační kroky následující po Koncepci
Součástí Koncepce je výčet a formulování dalších kroků města (eventuálně doporučených kroků městských částí a dalších subjektů), které by měly navázat na Koncepci. Jsou jimi navazující projektové dokumentace, architektonické soutěže, organizační, realizační a správní kroky města, iniciace vzniku nových subjektů hl. města Prahy (Městský správce nábřeží, správce přístavu apod.), iniciace vytvoření pravidel, iniciace oficiálních dohod o spolupráci mezi hl. m. Prahou a některými aktéry v území (forma memoranda apod.), iniciace dohod mezi jednotlivými aktéry v území, iniciace širších debat nad některými otázkami apod.
Zároveň Koncepce nabízí řadu námětů pro iniciaci a koordinaci aktivit veřejných správců území a soukromých subjektů (např. forma příměstského parku). Cílem spolupráce je rozvíjet území a zabezpečením managementu, péče a údržby předejít jeho degradaci.
Postup kroků následujících po Koncepci a z ní vycházejících by měl být zpracován v Akčním plánu.
Vztah Koncepce k Metropolitnímu plánu Prahy a dalším územně plánovacím dokumentacím
Koncepce je integrální součástí strategické a koncepční činnosti IPR a je provázána s řadou souběžně vznikajících dokumentů IPR (Metropolitní plán, Strategický plán hl. m. Prahy, Strategie dopravy hl. m. Prahy apod.)
Metropolitní plán (dále jen MP) bude Koncepci nadřazený. Koncepce je podkladem pro Metropolitní plán, který její výsledky může potvrdit a zapracovat. Případně může být Koncepce podle MP dále upravena. Koncepce se zároveň zabývá detailnějším měřítkem. Na rozdíl od MP zahrnuje také otázky investic, správy, údržby a především návrhy možných dalších postupů vedoucích k realizaci cílů Koncepce.
V Koncepci navržená řešení jsou formulována z hlediska rozvoje řeky jako kvalitního veřejného prostoru. Tam, kde se zabývá prvky, které jsou zároveň součástí širších strategií města (dopravních apod. jako například mosty přes řeku), vyhodnocuje pouze jejich optimální umístění z hlediska veřejného prostoru, tedy zejména pěší a cyklistické dopravy. Celostní rozhodnutí o jejich počtu a umístění ale bude předmětem vyhodnocení z hlediska MP, strategie dopravy apod.