„V cyklodepu na Florenci u Těšnova se budou balíky překládat z náklaďáků na speciální elektrokola a kurýři je pak doručí přímo k zákazníkům. Vše jsme naplánovali tak, abychom stihli ještě letošní Vánoce. Lokalita je dopravně dobře dostupná, je skryta pod magistrálou, má velkou kapacitu i skvělé napojení přímo do centra města. Zkušenosti ze zahraničí mluví jasně. Až 32 procent zásilek lze v centrech měst dopravit na cargokolech. A to vůbec není málo. Efektivní logistika je základem zdravého města a, když to funguje ve světě, může to fungovat i v Praze. Je to krok správným směrem ke snížení počtu aut v centru města a zdravějšímu vzduchu, který v Praze dýcháme,“ uvedl při zahájení provozu Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy
Na základě dopravní studie Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy rozhodla v červnu letošního roku Rada hl. m. Prahy o realizaci tohoto projektu. Díky rychlému propojení a intenzivní spolupráci mezi městskými a logistickými společnostmi se povedlo projekt uskutečnit během pouhých tří měsíců.
„S rozvojem města úzce souvisí i jeho zásobování. Využívání nákladních elektrokol namísto dodávek pomůže centru Prahy nejen z pohledu odlehčení dopravy či lepšího využití prostoru pro chodce, ale zejména snížením počtu emisí i hluku. Otevřením prvního cyklodepa jdeme naproti zdravějšímu městu,“ uvedl Petr Hlaváček, 1. náměstek primátora.
Pro umístění logistického depa byl vybrán prostor na Těšnově u stanice metra Florenc na rozhraní Prahy 8 a Prahy 1. Do září letošního roku toto místo fungovalo jako soukromé parkoviště. Nejde jen o jeho umístění na kraji centra města, ale je také chráněno mostem magistrály proti nepříznivému počasí, a současně je dobře dostupné z hlediska zásobování z okrajových částí města prostřednictvím magistrály.
Pilotní provoz je plánován na 6 až 8 měsíců a bude průběžně a pravidelně vyhodnocován. Projektu se zúčastní logistické a doručovací společnosti Dachser, DHL Express, DPD, GLS, Messenger, PPL a Rohlik.cz. Ty budou společně provozovat flotilu více než 30 nákladních elektrokol různých typů a technologií.
Depot.Bike funguje jako překladiště zásilek z dodávek, které je dopraví ze skladů společností na okraji města do skladového kontejneru konkrétní logistické společnosti v depu. Odtud si je kurýr vyzvedne, uloží do nákladového prostoru elektrokola a poté jsou rychle a s nulovými emisemi dopraveny k příjemcům v centru. Za jeden den dokážou kurýři z tohoto depa doručit až 80 zásilek.
„Pilotní projekt pražského cyklodepa nás posouvá opět o krok dál ke standardům evropských měst. Věřím, že tento způsob nízkoemisní logistiky pomůže nejen centru města, ale i jeho obyvatelům. Těším se na vyhodnocení v příštím roce a doufám, že k těšnovskému depu přibydou i další v ostatních částech Prahy,“ dodává Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.
Pokud bude provoz vyhodnocen logistickými firmami i magistrátem pozitivně, vedení města je připraveno zvážit zavedení regulace vjezdu nákladních vozidel do centra Prahy. Prostor depa bude sloužit i jako prezentace nových technologií v lehké elektromobilitě. Na jaře 2021 je plánováno rozšíření depa o tzv. Logistický Hub, kdy bude možné zásilku dopravní společnosti také osobně předat, nebo si ji vyzvednout. Organizaci a provoz Cargo depa zajišťuje český specialista na elektrokola - ekolo.cz, ve spolupráci s Technickou správou komunikací hl m. Prahy, a.s.
„Nákladní elektrokola jsou tou další 'velkou věcí' v rozvoji městské dopravy. V ekolo.cz věříme, že díky provozu Depa se stane doprava zboží na kole běžnou součástí našeho města. A že konečně bude normální i pro obyvatele se dopravovat, ať už na klasickém, nebo nákladním elektrokole” shrnuje Jakub Ditrich, vedoucí projektu ve společnosti ekolo.cz.
Vyjádření provozovatelů
DHL EXPRESS
„Současná strategie DP DHL 'Mission 2050: Zero emission' obecně podporuje ochranu místa, kde žijeme. Chceme spojovat svět a zároveň zlepšovat kvalitu života lidí. V roce 2020 čelíme situaci, kdy zdraví lidí si uvědomujeme jako nejvyšší hodnotu více než kdy jindy, proto je velmi symbolické a hlavně správné, že se díky vůli mnoha lidí rozjíždí projekt pražského sdíleného kurýrního cyklo-depa s návazným čistým řešením první, resp. poslední míle. Jsme rádi, že jsme součástí tohoto pokrokového projektu, který mění zažité zvyklosti, přináší alternativy, nové trendy, příležitosti a zařadí město Praha na seznam evropských míst s vysokým standardem. Naší ambicí je dosáhnout významného podílu čistých kurýrních řešení do roku 2025, proto přesun části objemů z dodávek na cargo kola považujeme za logický krok. V rámci provozu mikro depa volíme elektrokola, která mají dostatečnou kapacitu,“ říká Luděk Drnec, generální ředitel DHL Express (Czech Republic).
PPL
„PPL bude v rámci cyklo-depa provozovat tři elektrokola. Díky tomu, že se nejedná o tříkolky, dokáží si poradit i s užšími prostory, což se hodí právě v centru Prahy. Současná kapacita boxu jednoho kola činí 140 l. Ten lze v případě potřeby vyměnit do budoucna i za větší. Elektrokolo uveze celkem včetně obsluhy 180 kg a předpokládáme, že denně jeden cyklokurýr rozveze 50 zásilek. Vždy jich část doručí a poté se vrátí zpět do depa pro další várku. Elektrokola budeme prozatím používat pouze pro menší zásilky bez dobírek. Na jedno nabití vydrží v provozu celý den. Věříme, že po půlročním vyhodnocení pilotního provozu budeme moci tento projekt dále rozšířit. Dlouhodobě se totiž zaměřujeme na redukci CO2 a po vzoru naší mateřské společnosti DPDHL bychom se chtěli v roce 2050 dostat až k nulové uhlíkové stopě. Dosáhnout bychom toho chtěli právě pomocí nasazení vozů s alternativními pohony a zároveň kompenzací zbývajících výparů různými prospěšnými projekty,“ popisuje Petr Horák, generální ředitel PPL CZ.
DPD
„Jsme velmi rádi, že můžeme být součástí takto unikátního projektu, který pomůže odlehčit pražské dopravě a zlepšit životní prostředí hlavního města. Tato aktivita perfektně zapadá do naší zelené strategie, ve které jsme se zavázali do pěti let doručovat v Praze, Ostravě a dalších 223 evropských městech pouze bezemisně. DPDGroup již v současné době provozuje 130 city dep a v rámci tohoto závazku jich otevře dalších 80," říká Miloš Malaník, generální ředitel DPD.
GLS
„GLS Group považuje principy udržitelného rozvoje za nedílnou součást svého podnikání a postupně je naplňuje v rámci svého programu ThinkGreen, který běží již 12 let. Proto jsme se aktivně podíleli i na studii City logistiky v Praze a vítáme tento její první konkrétní výstup, který nám pomůže s testováním vhodného mixu dopravních prostředků pro obsluhu hlavního města. Jako generálnímu partnerovi tradičního projektu Do práce na kole je nám navíc problematika cyklodopravy blízká,” říká Pavel Včela, ředitel GLS CZ.
MESSENGER
„Těšíme se na možnost využít logistické depo pro první a poslední míli u zásilek s doručením D+1. Expresní zásilky větších rozměrů, které se nevejdou do kurýrního batohu, doručujeme na cargo kolech po širším centru města již od roku 2009. Denně tak nahradíme ve městě několik automobilů. Logistická depa v centrech měst jsou trendem a cestou k eliminaci dopravy ve většině velkých evropských měst, což potvrzují i studie v rámci evropského projektu City Changer Cargo Bike, jehož je MESSENGER partnerem. Jsme rádi, že se tímto směrem bude ubírat i Prah," říká Kateřina Ovesná, obchodní ředitelka Messenger.
DACHSER
„Naše oddělení výzkumu a vývoje se zabývá city logistikou řadu let a v západní a severní Evropě už realizujeme projekty, které jsou výsledkem naší snahy najít udržitelný způsob doručování v exponovaných centrech měst,“ říká Ing. Jan Pihar, generální ředitel DACHSER Czech Republic a dodává: „Protože má každá metropole svá specifika, je důležité najít pro ni ten nejefektivnější způsob realizace poslední míle, a my si myslíme, že v Praze, typické malými uličkami a rozsáhlými pěšími zónami by se doručování určitých typů zásilek pomocí nákladních elektrokol mohlo dobře osvědčit.“
ROHLIK.CZ
„Pro nás v Rohlíku je využití elektrokol spojené s technologicky velice sofistikovaným řešením. Nákupy pro zákazníky jsou objemné a těžké, mohou vážit až 180 kilo a obsahují i chlazený a mražený sortiment. Naším řešením je komplexní technologie, která udrží teplotní řetězec. Proces začíná už na skladě, kde kompletujeme nákupy do samostatných boxů, které vložíme do přepravního kontejneru, a ten doručíme do cyklo-depa autem. Přepravní kontejner pojme devět boxů na kola a každý osm nákupů, celkem tedy 72 kompletních nákupů pro zákazníky. Zapojením do projektu pokračujeme v naplňování strategie elektrifikace městské flotily Rohlíku do roku 2025. A moc se na spolupráci těšíme, bude to výzva, jezdit s elektrokoly totiž chceme i v kopcovitém terénu, například do Holešovic a na Vinohrady,” popisuje Ladislav Janckulík, manažer strategických projektů Rohlik.cz.