Podle zprávy o uplatňování ZÚR hl. m. Prahy (zadání aktualizace) schválené usnesením Zastupitelstva hl. m. Prahy č. 10/77 ze dne 4. 11. 2011, napravuje tato aktualizace zejména nedostatky vytknuté Nejvyšším správním soudem, na základě kterých byly zrušeny některé části ZÚR:
- Koridory Pražského okruhu (SOKP), úseky Ruzyně – Březiněves - rozsudek Nejvyššího správního soudu 8 Ao 2/2010-644 ze dne 20. května 2010 a Březiněves – Horní Počernice a Běchovice – D1 - rozsudek Nejvyššího správního soudu 7 Ao 7/2010-133 ze dne 27. 1. 2011;
- Vymezení mezinárodního letiště Ruzyně a oblasti zasažené provozem letiště SL/1 - rozsudek Nejvyššího správního soudu 6 Ao 6/2010-103 ze dne 2. 2. 2011;
- Koridor VRT (vysokorychlostní tratě) Praha – Brno – Rakousko a specifickou oblast SZ Trasa VRT v oblasti Natury – Horní Počernice – Jih - rozsudek Nejvyššího správního soudu 9 Ao 4/2011-77 ze dne 8. 9. 2011.
Bližší informace můžete najít na www.nssoud.cz.
Městský soud v Praze zrušil následně (v průběhu pořizování aktualizace č. 1) tuto část:
- Veřejně prospěšná stavba Z/504 označená jako „Nové spojení Praha – Benešov / Bystřice u Benešova" - rozsudek Městského soudu v Praze č. j. 10 A 6/2013-103-108 ze dne 22. 4. 2013
Schválená dokumentace aktualizace č. 1 ZUR obsahuje Výrok a Odůvodnění.
Výrok má textovou a grafickou část. V textové části Výroku je v paragrafovém znění obsažen výčet všech změn oproti původním Zásadám územního rozvoje hl. m. Prahy. V grafické části Výroku jsou ve výkresech zobrazeny pouze jevy, které se mění, ruší, či nově navrhují.
Odůvodnění má rovněž textovou a grafickou část. Odůvodnění v textové části obsahuje nejen popis změn navržených v aktualizaci č. 1 - viz níže, ale i doplnění a upřesnění celkového zdůvodnění ZÚR. V grafické části Odůvodnění jsou výkresy zpracovány bez vyznačení oprav.
Odůvodnění má 3 důležité přílohy:
Přílohou č. 1 je Výrok úplné znění, kde jsou v textu původních ZÚR vyznačeny všechny opravy dle legislativních pravidel. Rušené části jsou vyznačené přeškrtnutým písmem, nově vkládané části tučným písmem a zachované části textu zůstávají bez vyznačení. Tato příloha obsahuje ucelený text výrokové části schválené aktualizace.
Příloha č. 2 je grafická a zobrazuje Právní stav před aktualizací č. 1, tj. stav původně schválených Zásad územního rozvoje hl. m. Prahy upravených dle rozsudků Nejvyššího správního soudu a Městského soudu v Praze.
Příloha č. 3 obsahuje výkresy zobrazující Právní stav po aktualizaci č. 1, tj. výsledný stav, ve kterém jsou společně vyznačené ponechávané jevy z původně schválených zásad územního rozvoje a nové jevy schválené v aktualizaci č. 1.
Součástí schválené dokumentace je i Vyhodnocení vlivu návrhu Aktualizace č. 1 ZÚR hl. m. Prahy na udržitelný rozvoj území (VVURÚ), které řeší předpokládané dopady navrženého řešení na zlepšení podmínek pro příznivé životní prostředí, pro hospodářský rozvoj a pro soudržnost společenství obyvatel území. Samostatnou součástí je Vyhodnocení vlivu na evropsky významné lokality (NATURA 2000) nebo ptačí oblasti.
Při schvalování aktualizace č. 1 bylo rovněž rozhodnuto o Vypořádání stanovisek, návrh rozhodnutí o námitkách a návrh vyhodnocení připomínek k návrhu Aktualizace č. 1 ZÚR HMP včetně VVURÚ.
Postup pořízení Aktualizace č. 1 – viz stránky pořizovatele MHMP UZR
Aktualizace č. 1 je zpracována dle zadání, kterým je Zpráva o uplatňování ZÚR hl. m. Prahy schválená usnesením Zastupitelstva hl. m. Prahy č. 10/77 ze dne 4. 11. 2011.
Podle této Zprávy napravuje Aktualizace č. 1 zejména nedostatky vytknuté Nejvyšším správním soudem, na základě kterých byly zrušeny některé části ZÚR hl. m. Prahy:
- Koridory Pražského okruhu (SOKP), úseky Ruyzně – Březiněves - rozsudek Nejvyššího správního soudu 8 Ao 2/2010-644 ze dne 20. května 2010 a Březiněves – Horní Počernice a Běchovice – D1 - rozsudek Nejvyššího správního soudu 7 Ao 7/2010-133 ze dne 27. 1. 2011;
- Vymezení mezinárodního letiště Ruzyně a oblasti zasažené provozem letiště SL/1 - rozsudek Nejvyššího správního soudu 6 Ao 6/2010-103 ze dne 2. 2. 2011;
- Koridor VRT (vysokorychlostní tratě) Praha – Brno – Rakousko a specifickou oblast SZ Trasa VRT v oblasti Natury – Horní Počernice – Jih - rozsudek Nejvyššího správního soudu 9 Ao 4/2011-77 ze dne 8. 9. 2011.
Bližší informace můžete najít na www.nssoud.cz.
Městský soud v Praze zrušil následně tuto část:
- Veřejně prospěšná stavba Z/504 označená jako „Nové spojení Praha – Benešov / Bystřice u Benešova" - rozsudek Městského soudu v Praze č. j. 10 A 6/2013-103-108 ze dne 22. 4. 2013
Společné jednání k návrhu Aktualizace č. 1 ZÚR hl. m. Prahy proběhlo v souladu se stavebním zákonem (zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu) dne 25. 7. 2012. Ze závěrů společného jednání vyplynula nutnost úpravy Vyhodnocení vlivu Zásad územního rozvoje hl. m. Prahy a aktualizace č. 1 ZÚR hl. m. Prahy na udržitelný rozvoj území (VVURÚ).
Od 1. 1. 2013 platí novela č. 350/2012 Sb. stavebního zákona, podle které bylo nutné zveřejnit návrh Aktualizace č. 1 ZÚR hl. m. Prahy včetně VVURÚ. Z tohoto důvodu se dne 19. 4. 2013 konalo opakované projednání upraveného Vyhodnocení vlivu Zásad územního rozvoje hl. m. Prahy a aktualizace č. 1 ZÚR hl. m. Prahy na udržitelný rozvoj území. Podle připomínek Ministerstva životního prostředí České republiky bylo VVURÚ doplněno a opraveno.
Veřejné projednání návrhu Aktualizace č. 1 ZÚR hl. m. Prahy včetně VVURÚ se konalo 11. 12. 2013, připomínky a námitky bylo možné podávat do 18. 12. 2013.