Pro hlavní město Prahu zajišťují tuto činnost Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy a Technická správa komunikací hl. m. Prahy – Úsek dopravního inženýrství. Modelování dopravy v obou organizacích probíhá v úzce koordinované spolupráci. Poslání, zaměření a městem svěřené činnosti jsou v obou organizacích odlišné, a proto je různé i využití modelovacích nástrojů.
- IPR Praha využívá dopravní model zejména pro potřeby územního plánování hlavního města Prahy a pro ověření variant plánovaných tras dopravních sítí, včetně podkladů pro posuzování vlivů na udržitelný rozvoj a životní prostředí města. IPR pracuje s dlouhodobým časovým horizontem předpokládaného rozvoje města odpovídající naplnění aktivit v území podle územního plánu a zásad územního rozvoje.
- TSK-ÚDI využívá dopravní model zejména pro operativní řešení dopravně inženýrské problematiky pro současný a střednědobý horizont, pro určení technických a návrhových parametrů dopravních staveb, pro potřeby organizace a řízení dopravy a pro stanovování vlivů investiční činnosti na dopravní systém města. Pracuje s časovým rozpětím od současnosti až po střednědobý horizont (etapa rozvoje dopravních systémů).
O dopravním modelu
Pro dopravní modelování se využívá prostředí PTV VISION (program VISUM a další), jednoho z celosvětově užívaných modelovacích softwarů v dopravě od německé firmy PTV Karlsruhe. S cílem co největšího přiblížení sofistikovaného matematického modelu reálnému dění v dopravě se využívá nejen vlastního odborného zázemí, ale i dat z multimodálních celorepublikových modelů. >>>
Co je výstupem?
Primárně je výstupem multimodální model současného stavu a multimodální model horizontu platného územního plánu pro automobilovou a veřejnou hromadnou dopravu osob na území hl. m. Prahy a okolí (Pražský metropolitní region). Z těchto základních stavů lze odvozovat jiné stavy a horizonty se zřetelem na náročnost výpočtu. >>>
Výše uvedené modely jsou ve vlastnictví hl. m. Prahy a jsou průběžně udržovány a aktualizovány.
Příklad modelového zatížení: IAD (síť a zatížení) - stav, etapa, výhled, VHD (síť a zatížení) - stav, etapa, výhled
Multimodální model Prahy a okolí (verze 2015)
Během roku 2015 došlo k dokončení a plnému využití multimodálního modelu Prahy a okolí (verze 2015), a to zejména pro potřeby srovnání výhledových scénářů vývoje dopravy pro potřeby širokého spektra následných posouzení. Tento model je a musí být stále aktualizován.
více zde >>>
Kde?
V rámci kompetencí zpracovatelů tohoto a návazných modelů poskytuje výstupy vázané na současný stav a střednědobý výhled pracoviště TSK-ÚDI, výstupy vztahující se k horizontům územního plánu hl. m. Prahy (dlouhodobý výhled) poskytuje IPR - pracoviště oddělení dopravní infrastruktury INFR/ODI, kontaktní osoba Ing. Martin Čálek, tel. 236 004 557, calek@ipr.praha.eu.
V případě požadavku na časová období a stavy sítě mezi výše uvedenými mantinely je vhodné použít model bližší stavem sítě. Obě pracoviště si požadavky postupují ke zpracování dle dohodnutých kompetencí a vzájemně spolupracují v záležitostech zasahujících do obou modelů.