Co je to hradební korzo |
Hradební korzo se nachází na rozhraní pražského Starého a Nového Města. Otisk staroměstských hradeb dodnes čteme ve stopách ulic Národní, 28. října, Na Příkopě a Revoluční. Nedílnou součástí tohoto prstence je také řada významných pražských náměstí. Jungmannovo náměstí s památníkem, Václavské náměstí ústící na Zlatém kříži v samém těžišti korza a náměstí Republiky jako celoměstsky významné centrum obchodu. Ústí hradebního korza uzavírá na západní straně most Legií, na severní pak nedostavěné nábřeží předpolí Štefánikova mostu. V prostoru hradebního korza dnes nalezneme jak historické stopy opevnění (Prašná brána), tak i dodnes nejvýznamnější veřejné instituce (Národní divadlo, Akademie věd ČR, Obecní dům) a obchodní paláce. |
Koncepce |
Rada hlavního města uložila IPR Praha v květnu 2019 vypracovat koncepci hradebního korza. Institut plánování a rozvoje ve výběrovém řízení našel zpracovatele a práci zadal AOC ateliéru. Hlavním cílem koncepce je rozšíření pražské hlavní promenádní obchodní ulice z dnes vymezeného úseku, který začíná na Jungmannově náměstí a končí na náměstí Republiky, přes celé území od mostu Legií až po Štefánikův most. Koncepce hradebního korza bude fungovat jako nadřazený dokument, na který budou zavazovat jednotlivé menší projekty v rámci řešeného území. Bude se soustředit na užívání území, proměnu fyzického prostoru a na stanovení akčního plánu, který bude vymezovat časový a finanční rámec jednotlivých změn. |
Témata koncepce |
TržniceVzhledem k významu náměstí Republiky a jeho strategické obchodní poloze koncepce navrhuje v místě současných farmářských trhů umístit veřejné kryté tržiště. Otevřená městská hala se stane iniciačním bodem území a podpoří rozvoj dalších kulturních a společenských aktivit. Předpolí Štefánikova mostuZúrovnění křižovatky a zrušení Těšnovského tunelu přináší Praze zcela nový veřejný prostor a možnost zřídit nové celoměstsky významné veřejné instituce na pravém břehu Vltavy. Nové předpolí mostu se tak může stát dalším významným náměstím hradebního korza. ZeleňPro zlepšení mikroklimatické situace v území bude třeba postupná obměna stávajících stromů a vytvoření koncepční nové zelené osy města. V městském prostředí je však stále těžší zajistit stromům dlouhodobou perspektivu kvalitního růstu. Komplexní řešení problémů spojených s výsadbou a údržbou zeleně nabízí založení zeleně do tzv. strukturního substrátu společně s vytvořením retenčních objemů pro zadržení dešťové vody. Dostatek vláhy ke kořenům každého stromu přivádí odvodňovací systém ulic. Stromy mají dostatečný přísun vody a přebytečná voda odtéká. Tato opatření společně s vhodnou volbou stromů zajistí, že se nově zasazeným alejím i samostatným stromům bude dařit lépe. Navíc retenční systém zadrží většinu dešťových srážek ve městě. DopravaCílem koncepce je vytvořit podmínky pro případné budoucí zavedení tramvajové dopravy v celé délce hradebního korza s návazností na tratě na Václavském náměstí a na náměstí Republiky. Tramvaje zde byly historicky přítomné. Mezi klady navrhovaného řešení patří zlepšení mobility v celé délce korza a jeho lepší dostupnost z jiných částí města. Navrhované změny pro automobilovou dopravu se týkají především omezení tranzitního průjezdu skrz Staré Město, vytvoření jednotlivých samostatně obsluhovaných oblastí a redukce krátkodobých parkovacích stání. K zásadním změnám dojde uzavřením průjezdu Prašnou branou, dále také z Jungmannovy ulice do Perlové a omezením individuální automobilové dopravy v části Národní třídy. Tak bude možné rozšířit oblast pěší zóny již od křížení Národní třídy s ulicí Spálenou až po ústí náměstí Republiky do Revoluční ulice. Územím prochází páteřní cyklotrasa, cyklistům bude vymezen vlastní cyklopruh s výjimkou pěší zóny, kde bude prostor sdílený. |
Informační tour |
IPR společně s AOC ateliérem připravily informační kontejner, který bude umístěn na 10 dní přímo na hradebním korzu. Cílem akce je občanům představit historii území, jeho možný rozvoj a zároveň od nich případně získat podněty. Kontejner pro Vás bude otevřen od pondělí do pátku:po, st, pá 12.00–15.00 út, čt 15.00–18.00 Kde kontejner najdete?11. – 15. 11. Jungmannovo náměstí (před Galerií Petra Brandla)18. – 22. 11. náměstí Republiky (za vstupem do metra) Komentované vycházky12.11. od 18.00 komentovaná vycházka po hradebním korzu (směrem ke Štefánikovu mostu)19.11. od 18.00 komentovaná vycházka po hradebním korzu (směrem k mostu Legií) Komentované vycházky budou vždy začínat u kontejneru. Doprovodný program21.11. od 18.00 Hradební korzo v Paláci Ara (blok přednášek)Blok přednášek se bude konat od 16 hodin v Paláci Ara na Jungmannově náměstí (Perlová 5, Praha 1) v coworkingovém centru HubHub ve 3. patře. Seznámíte se s historií území hradebního korza, návrhem připravované koncepce a těšit se můžete na mnoho dalších témat. |
Historie |
Tato významná ulice metropole na rozhraní Starého a Nového Města pražského se proměnila z hradeb, které vymezovaly ve 13. století městskou aglomeraci. Hradby na Starém městě přestaly plnit svou funkci dnem založení Nového města pražského roku 1348 - sto let po svém dokončení. Již Karel IV. otevřel demokratickou diskusi a navrhnul hradby zbourat. To se navzdory absenci jejich primární funkce nestalo. Území se následně proměnilo ve vnitřní periferii města plnou odpadků, rozpadajících se domů a rochnících se prasat. Omezení fyzické prostupnosti degradovalo veřejné prostranství obou pražských měst přes 400 let. Roku 1787 císařským nařízením o sjednocení měst Josef II. rozhodl o zboření hradeb a zasypání hradebního příkopu. Tímto rokem začalo území nabírat na své atraktivitě a tržní hodnotě. Proměna z periferie byla s přílivem návštěvníků akcentována výstavbou obchodních paláců, bankovních institucí, restaurací, kaváren a luxusních nájemních domů. Dnešní ulice Národní byla osazena lípami a nazývána Českým korzem. Ulice Na Příkopě naopak korzem Německým, lemovaným kaštany. Na konci 19. století obě tato stromořadí ustoupila výstavbě koněspřežné tramvaje. Koleje zde setrvaly až do roku 1985. |
Foto: © Petr Topič, MfD